ביתא ירושלים

ביתא ירושלים
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג סדנאות אמנות ומרכז תרבות
כתובת רחוב יפו 155, ירושלים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים עיריית ירושלים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–2014
תאריך פתיחה רשמי 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°47′11″N 35°12′35″E / 31.786491666667°N 35.209797222222°E / 31.786491666667; 35.209797222222
http://www.beitajerusalem.com/
(למפת ירושלים רגילה)
 
ביתא ירושלים
ביתא ירושלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביתא ירושלים הוא מרכז רב-תחומי לתרבות, אמנות חזותית ומלאכות יד המופעל על ידי עיריית ירושלים ופועל בשיתוף פעולה עם התושבים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הוקם בשנת 2014 בתוך הבניין ההיסטורי המשופץ של בתי סיידוף ברחוב יפו 155 בירושלים בסמוך אל שוק מחנה יהודה.

המקום הוקצה בשנת 2012 על ידי המחלקה לאמנות חזותית של עיריית ירושלים לצורך הקמת מקום מפגש של אמנים, אנשי חינוך, בעלי מלאכה, ותושבים לצורך שיח משותף ומקום של יצירה. מיקומו של ביתא בבניין היסטורי של בתי סיידוף נועד לספר גם את סיפורו של המבנה ההיסטורי המשלב כמה סגנונות בנייה קלאסיים: שכונת חצר, סגנון בנייה "יהודי-בוכרי" שהיה נפוץ בארץ בראשית המאה ה-20 ובניה מסחרית המשלבת בתי מלאכה קטנים.

מרכז ביתא נפתח לאחר שיפוצו ושיקומו של בית סיידוף שכלל את שיפוצם של בתי המלאכה הישנים שעמדו בחזית אל רחוב יפו על מנת להופכם לחנויות יוקרה והקמתו של מגדל דירות יוקרה בחצר האחורית של המבנה.

תערוכות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבילה ה-11[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשר סיבילות (נביאות פגאניות) היו בעולם העתיק. בנצרות ובתולדות האמנות הושוו הסיבילות לנביאים העבריים, ויוחסו להן קרבה לטבע, אינטואיציה, ראייה רחבה וצלולה וחיים ארוכים. התערוכה מבקשת לגלות את הסיבילה ה-11, ולהשמיע נבואה נשית עכשווית הנוגעת בעיקרה למגדר ולפמיניזם, אך גם לאקולוגיה, לריפוי, לדת ולתרבות. העבודות השונות שואפות להטעין את הביטוי הפמיניסטי במימד אוניברסלי, רחב ואף רוחני, הפונה לכלל האנושות.

אמנים: מיכל היימן, פאטמה אבו רומי, נעה ארד יאירי, ורד ניסים, אוריין גלסטר-אורן, שי זכאי, יעל ברתנא

אוצרת: אביטל נאור וקסלר

התערוכה הוצגה בין התאריכים: 31.10.2019-17.12.2019

לצפייה באירוע הנעילה: https://www.youtube.com/watch?v=RYwxxzcIZz0

ריאה ירוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התערוכה עוסקת ביחסי אדם-צומח, ומבקשת להפנות את המבט אל הנשימה שבתוך הקומפוזיציה, כאנלוגיה לאזורי הצמחייה הירוקים המחיים את המרחב האורבני.

התערוכה כוללת ציורי שמן ורישומים של מאיה ישראל שבעבודותיה מתקיימות אינטראקציות מורכבות בין אדם לצומח, ונוכחים אזורים ציוריים פרומים שמתפקדים כמעין חללי נשימה של הציור. לצדם יצמחו מיצבים מונבטים של האמנית מריה צ'חנוביץ, ובאירוע אמצע השתתפותי ייאכלו הנבטים ויתחיל מחזור חדש של הנבטה.

אמן: מאיה ישראל ומריה צ'חנוביץ

אוצרות: אביטל נאור וכסלר

התערוכה הוצגה בין התאריכים 6.6.2018 - 27.6.2018

חתולה ואריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי בריות ממשפחת החתולים, שני טיפוסים ירושלמיים, שני מצבי קיום.

שני קצוות חתוליים שביניהם מתוחה ירושלים. עירייה וחצר עזובה; סמל לאומי, היסטורי ותנכ"י לעומת דיירת רחוב בת בלי בית; מלך יחיד סמל של הוד והדר או חבורות שמתאספות סמוך לפחי הזבל בכיכר החתולות.

היכן ואיך מסומנות הטריטוריות של אריות וחתולות? ואיך אנחנו כאנשים משתתפים ומשתקפים בעיר של חתולים?

אמנים משתתפים:

פריד אבו שקרה, דוב אברמסון, מורן קליגר, סובר לרנר, רויטל פאלקה, רות טל, רועי מרגליות, רחל רדשקביץ', רינת גולדברגר, שחר סריג, אוסף מוסררה.

אוצרת: אביטל נאור וכסלר

התערוכה הוצגה בין התאריכים 11.3.2018-19.4.2018


מתאר

מתאר- בין קו מתאר לתוכנית מתאר.

התערוכה מתבוננת באופן שבו המרחב האורבני הופך לשפה חזותית. באיזה אופן הצורות המרכיבות את קו המתאר העירוני משמשות כמסמן של משהו אחר, וכיצד הצופה מזהה עיר גם כשהיא איננה נושא היצירה הישיר. האם זהו ההרגל של העין, האם הזיהוי המיידי מצביע שהצורות טעונות במשמעות של בית ומקום, או שמא של סכנה וניכור. ובאיזה אופן מארגנות היצירות את מרחב הגלריה כהד לרחוב המתגלה מבעד לחלונות הגדולים, האם כתפאורה של עיר בה הצופה הוא מעין שחקן או "משוטט" או שמא כמרחב פנימי רגשי.

אמנים: אמיר תומשוב, אן דייץ', גילה מילר לפידות, הדר סייפן, הדר פרי

אוצרת :אביטל נאור וכסלר

התערוכה הוצגה בין התאריכים 14.8.2018-10.10.2018

פעילויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארטור- הגלריה מתוקף היותה ציבורית רואה לעצמה מטרה לעודד את תושבי העיר ותייריה להכיר את הגלריות וחללי העבודה והתצוגה השונים בעיר ומפעם לפעם מקיימת סיורי אומנות בהדרתכם של מיטב אנשי האמנות בעיר, תחת השם ארטור.


סדנאות אומנות ומלאכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביתא ירושלים מציעה לציבור הרחב סדנאות אומנות שונות מתוך תפיסה שהאמנות והאומנות כרוכות זה בזה. הסדנאות כוללות: תפירת קולקציה אישית, תפירת תיקים מעור, סדנת סנדלרות, עבודה בעץ, עבודה בזכוכית ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]